Van der Maesen Advies nieuwsbrief Onze laatste nieuwsbrief dateert alweer van juli 2004. Sindsdien hebben er zoveel ontwikkelingen plaatsgevonden dat het hoog tijd is om u via een nieuwe nieuwsbrief op de hoogte te houden. Het belangrijkste nieuws is dat Barend Koch en ik sinds begin dit jaar samenwerken in vennootschap Van der Maesen & Koch HRM-Advies. Barend en ik hebben in 2005 al op een prettige en succesvolle wijze samengewerkt. Het idee om de relatie te intensiveren en formaliseren kwam als vanzelf. Onze doelen zijn precies hetzelfde gebleven: het ontwikkelen en op de markt brengen van innovatieve assessmentinstrumenten voor HRM en voor opleiding/training. Bovenaan deze Nieuwsbrief ziet u reeds ons nieuwe logo. Andere aanpassingen van ons nieuwe gezicht naar buiten toe (briefpapier, website etc) zullen nog enige tijd vergen. Sinds oktober 2005 werken we samen met Janneke Oostrom, een van de eerste MSc- afgestudeerden in de arbeids- en organisatiepsychologie aan de EUR. Activiteiten 2004-2005In 2004 en 2005 is de belangstelling voor onze activiteiten en producten sterk gestegen. Het aantal testafnames in Psychecommerce is gegroeid van 2400 in 2003 naar 3600 in 2004 en 6700 in 2005. Het aantal gebruikers van onze assessmentproducten groeit gestaag evenals onze productenportfolio. Ook het aantal maatwerk- en adviesopdrachten is sterk verbeterd. De meeste tijd in het jaar 2005 is uitgegaan naar de ontwikkeling van de webcamtest. De webcamtest is een methode om actieve sociale vaardigheden te meten en te beoordelen. Door gebruik te maken van moderne technologie (multimedia, webcam, internet) is een geavanceerde bundel van gereedschappen ontstaan met een grote potentie voor assessment, zowel voor HRM- als voor opleidingsdoeleinden. De expertise en inventiviteit van onze partners Tremani en Elements Interactive waren hard nodig om de complexiteit van het product dat ons voor ogen stond de baas te kunnen. Dankzij een grote opdrachtgever (hoofdkantoor CWI) konden we alle functies van de webcamtest meteen op grote schaal op de proef stellen. Dit heeft de voorspoedige ontwikkeling bevorderd. Voor het beoordelen van de reacties op de webcamtest konden we beroep doen op een netwerk van ervaren psychologen. Informatie over de webcamtest (in het Nederlands en in het Engels) geeft website Webcamtest.nl. Daarop zijn ook Flash-animaties te zien en te horen. We hebben in 2005 drie maatwerkversies voor de webcamtest ontwikkeld en een versie voor commerciële competenties, die we in eigen beheer maakten. Ook voor het selectie-instituut van de Politieacademie zijn webcamtestsituaties gefilmd. Ook de SQ-tests lopen goed. In 2005 zijn drie nieuwe SQ-tests geproduceerd. Eén is de SQ-sales die inmiddels aan meer dan 350 personen (HBO+) is afgenomen. De tweede SQ-test was er een in opdracht van de Belastingdienst en gericht op integriteit in het werk. De derde was er een van de Politieacademie, gericht op relevante competenties in de functie van politieagent. De meest gebruikte instrumenten binnen Psychecommerce zijn die voor cognitieve capaciteiten, voor HBO+-niveau (ICCT-H) en voor MBO-niveau (ICCT-M). Om de techniek gelijke tred te laten houden met de producten is onlangs een nieuwe server aangeschaft die vele maken sneller en groter is dan de oude server. De server is gestationeerd bij xs4all en is onlangs in bedrijf genomen. We kregen een aantal interessante opdrachten. Een aantal daarvan laat ik kort de revue passeren:
ToekomstWe hebben weer een interessant jaar voor de boeg. Een korte opsomming van projecten volgt hieronder:
In de volgende Nieuwsbrief zullen Barend en ik ons samen presenteren als Van der Maesen & Koch HRM-Advies. Hartelijke groeten, Bezoek ook onze website: www.vandermaesenkoch.nl. |
19 maart 2006