In de cursus gespreksvoering met de CamCoach-methode worden gefilmde situaties getoond die psychologen in hun praktijk tegenkomen. Bijvoorbeeld een cliënt die een onsamenhangend verhaal vertelt over zijn problemen. Op het moment dat het filmpje stopt moet in de webcam een adequate reactie worden gegeven, in dit voorbeeld door een gestructureerde samenvatting te geven van wat de cliënt heeft gezegd. Direct daarna kan de cursist de eigen reactie terugzien samen met aanwijzingen voor effectief gedrag. Naast de tips die op het scherm verschijnen, kan de cursist ook leren van een gefilmde modelreactie. Verrijkt met deze informatie is er vervolgens de mogelijkheid om de situatie opnieuw af te spelen en er nogmaals op te reageren. Dit proces kan worden herhaald totdat de gevraagde (deel)vaardigheid helemaal eigen is gemaakt.
Studenten kunnen oefenen op elk tijdstip en elke locatie waar ze beschikking hebben over een laptop, internet en een webcam. Voor studenten aan de Open Universiteit die in het buitenland wonen is deze methode bij uitstek geschikt. De studenten hebben tevens de mogelijkheid om hun reacties met elkaar te delen en elkaar van commentaar te voorzien. De practicumbijeenkomst die volgt kan effectiever worden ingericht omdat de studenten reeds vooraf op hun gespreksvaardigheden hebben geoefend.
In september gaan de eerste pilotgroepen met de CamCoach-methode van start. Marieke Mulder bereidt de pilot voor en onderzoekt in het kader van haar stage hoe de methode wordt ervaren. Haar begeleiders van de OU zijn Mark Hommes, Jeroen Kuntze en Wim Bloemers.
Gerelateerde nieuwsberichten: