De webcamtest bestaat uit 18 situaties die gespeeld zijn door acteurs. De taken in de situaties doen beroep op vier competenties:
Klantgerichtheid: rekening houden met het perspectief van de klant: diens belangen, onzekerheden, eigenaardigheden, emoties.
Overtuigingskracht: sturen van de relatie met de klant zodat die een route kiest die in het belang is van de (organisatie van de) verkoper.
Zelfbeheersing: omgaan met tegenvallers, conflict, obstructie, onzekerheid, kritiek. Niet in verwarring raken, niet dichtklappen, kalm blijven, optimisme, 'pokerfaceâ€, rustig blijven praten.
Vasthoudendheid: vasthoudendheid, energie blijven richten op het bereiken van het doel.
Deze competenties vertonen gelijkenis met vier van de vijf "big five" persoonlijkheidsfactoren. Voordeel van de webcamtest is dat beroep wordt gedaan op gedrag van de persoon en niet op diens zelfbeoordeling.
Op dit moment nemen we de webcamtest aan studenten uit relevante studierichtingen af en schrijven we de voorlopige scoringsinstructies.